A A A K K K
для людей із порушенням зору
Сатанівська територіальна громада
Хмельницька область, Хмельницький район

До уваги керівників підприємств, установ, організацій, суб’єктів господарювання. Як діяти підчас оголошення повітряної тривоги

Дата: 29.07.2022 11:42
Кількість переглядів: 704

Цивільний захист– це функція держави, спрямована на захист населення, територій та майна від надзвичайних ситуацій, зокрема від подій воєнного характеру. Але матеріальні та технічні ресурси, які залучаються для цивільного захисту населення, застосовуються як на державному та місцевому рівнях, так і на об’єктовому рівні, тобто на рівні підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Отже, забезпечення цивільного захисту лежить в основі обов’язків керівників (адміністрації) таких юридичних осіб. Стосується це й дій таких керівників (адміністрації тощо) щодо своїх працівників, клієнтів, відвідувачів під час оповіщення про повітряну тривогу.

Організація оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.09.2017 № 733 «Про Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв’язку у сфері цивільного захисту».

Зазначена постанова встановлює для керівників та власників об’єктів із масовим перебуванням людей декілька вимог:

1. Керівники органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, власники зобов’язані встановлювати у населених пунктах, на підприємствах, в установах та організаціях, у місцях масового перебування людей сигнально-гучномовні пристрої, електронні інформаційні табло, а також у службових і виробничих приміщеннях – радіотрансляційні точки.

2. Забороняється підприємствам, установам та організаціям незалежно від форми власності, власникам відмикати канали та лінії електрозв’язку, що використовуються системами оповіщення, демонтувати їх без погодження з відповідним місцевим органом виконавчої влади (органом місцевого самоврядування).

Із загальною характеристикою об’єктів із масовим перебуванням людей можна ознайомитись унаказі Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014  № 1417 «Про затвердження правил пожежної безпеки в Україні», а саме - пункті 5 розділу ІІ. До них належать об’єкти з постійним або тимчасовим перебуванням на них100 і більше осібчи такі, що мають хоча б одне окреме приміщення з одночасним перебуванням50 і більше осіб, у будинках та спорудах (крім житлових будинків), котрі мають два поверхи і більше, у разі одночасного перебування на поверсібільше ніж 25 осіб, а для одноповерхових –більше ніж 50 осіб.

Зокрема, йдеться про навчальні (у т. ч. дошкільні) заклади, заклади охорони здоров’я зі стаціонаром, будинки для людей похилого віку та інвалідів, санаторії і заклади відпочинку, розважальні, культурно-освітні та видовищні заклади, криті спортивні будинки і споруди, готелі, мотелі, кемпінги, торгові підприємства та інші аналогічні за призначенням об’єкти з масовим перебуванням людей, у т. ч. торговельні центри, супер- та гіпермаркети тощо.

Як слід діяти під час оповіщення повітряної тривоги?

Отже, ФОПи та юридичні особи, які на постійній основі залучають персонал на роботу до офісу (у т. ч. й у поєднанні роботи офіс/онлайн), мають надати чіткі інструкції керівників, адміністраторів тощо (можливо, навіть письмово з розміщенням інформації на вході для ознайомлення відвідувачів). Кілька рекомендацій щодо цього.

Рекомендація 1.Магазини, супермаркети, місця надання перукарських, косметичних послуг, кав’ярні, кафе, ресторани, інші місця сфери торгівлі, громадського харчування та послуг повинні стежити за повідомленням об’єктової системи оповіщення і повідомляти відвідувачів та працівників про повітряну тривогу.

Тут варто врахувати, що оповіщення може здійснюватись як через гучномовці, сирени, встановлені безпосередньо у населених пунктах, так і через операторів електронних комунікацій із залученням електронних комунікаційних мереж загального користування (телефонний зв’язок, текстові повідомлення), через інтернет-ресурси –сайти, соціальні мережі. До цього переліку варто додати мобільні застосунки, які на сьогодні вже показують свою ефективність.

Рекомендація 2. Після початку оповіщення адміністратор (керівник) має повідомити всіх відвідувачів про найближче укриття та за направленнями (вказівками), розміщеними на стінах, підлозі, рухомих (пересувних) вказівниках, які зазвичай використовуються у торговельних та виставкових залах, пройти до сховища (розташованого безпосередньо у місці проведення торгівлі/послуг або спеціальному укритті поза межами цього місця).

Важливо!

Звісно, коли ми говоримо, наприклад, про такі послуги, як перукарські чи косметичні, то скористатись укриттям буває не так просто. Для таких випадків варто дослухатися до порад правоохоронних та аварійно-рятувальних служб –зокрема, про правило двох стін. Вважається, що від небезпеки має відділяти щонайменше дві стіни, бо одна, ймовірно, зруйнується від удару, а друга візьме на себе уламки стіни, шибок тощо.

Рекомендація 3. Збереження матеріальних цінностей під час загрози чи небезпеки, а фактично ми говоримо про період з початку оповіщення про повітряну загрозу до оголошення про відбій.

У зв’язку із цим :

1)всі працівники підприємства повинні вжити необхідних заходів щодо зберігання матеріальних цінностей в разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій;

2)заходи із захисту від надзвичайних ситуацій або з ліквідації їхніх наслідків мають враховувати необхідність запобігання або зменшення можливих збитків підприємству;

3)відповідальність за організацію охорони майна підприємства під час захисту від надзвичайних ситуацій або ліквідації їхніх наслідків покладається на конкретну посадову особу (визначається особа та відпрацьовується алгоритм дій, що узгоджується з усіма відповідними службами та/чи посадовими особами).

Отже, порядок дій адміністратора чи іншої відповідальної особи за матеріальні цінності під час дії повітряної тривоги може включати:

а) визначення конкретної особи, яка з моменту оповіщення про повітряну тривогу має, зокрема, закрити касу, максимально обмежити доступ до приміщень з ТМЦ та у разі, якщо доводиться полишати магазин чи інше окремо виділене місце для торгівлі, замкнути приміщення. З огляду на розташування магазину/приміщення чи наявності у ньому ТМЦ власник, керівник або адміністратор повинні самостійно визначити докладніший порядок дій для максимального збереження майна та життя людей, у т. ч. особу, відповідальну за ТМЦ на час оповіщення;

б) обов’язки відповідальної особи щодо проведення належних протипожежних профілактичних заходів (вимкнути газо-, електропостачання тощо, підвищити захисні властивості приміщення: зачинити вікна, двері тощо);

в) забезпечення відеофіксації приміщень та території ззовні (у т. ч. за відсутності електропостачання у приміщенні). За певних обставин, коли після оповіщення у приміщенні буде виявлено недостачі чи зникнення окремих ТМЦ, слід одразу повідомити правоохоронні органи.

Трапляються випадки, коли відвідувачі чи працівники відмовляються полишати приміщення. Тоді слід наголосити на ваших правилах (розміщених на видному місці) та звернутися по допомогу до охорони (за її наявності). Як свідчить практика, деяких відвідувачів доводиться тривалий час переконувати полишити приміщення та пройти в укриття задля власної безпеки. Тут варто врахувати, що примушувати відвідувача силоміць ви не маєте права, адже це право людини – пройти в укриття чи прийняти інше рішення. У будь-якому разі – не залишати у приміщенні сторонніх осіб без присутності персоналу (або, за потреби, призначеного чергового, як це роблять банківські установи).

Відповідальна особа, призначена керівником чи власником або самим ФОПом, має чітко окреслити місце укриття. Тобто відвідувачі та працівники (в першу чергу) повинні чітко знати, куди слід пройти (ще до того, як буде оповіщення про повітряну тривогу).

Це важливо!

Для тих роботодавців, які відмовляють чи забороняють працівникам іти під час повітряної тривоги в укриття, зауважимо, що навіть попри відсутність прямої відповідальності за недотримання правил під час оповіщення повітряної тривоги у разі настання негативних наслідків, що буде пов’язано з життям та здоров’ям людей (працівників, відвідувачів та ін.), дії роботодавця (власника чи керівника) оцінюватимуться вже під час кримінальних проваджень за кожним фактом негативних наслідків.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь